Monday, July 30, 2007

Hari Raya Qurban

Pado tanggal 10 Januari 2006, tahun ke ompek den berkhidmat di MRSM Gerik diadokan Majlis Menyembelih Lombu Qurban sempena Hari Rayo Haji. Sebagai orang kuat yang tiado tolok tandingannyo , den ditugaskan menyettlekan dua ekor lombu yang nak agih2kan kek orang kampung dokek sini.Sambil tu yang lobih eh jamu makan student2 yang tak balik kampung berayo.
Lombu baka Brahma import khas dari mexico yang senonim dengan lombu laga untuk matador2 kat sano dipilih kerano kepadatan daging eh. Lombu2 nie sekor2 berat eh dokek 2tan .Mako den terpakso la guno dan keluarkan ilmu2 kebatinan yang den blajo dokek Lata Kulim hampir 7 purnamo waktu Papua New Guine.
Start dari mulo menumbangkan eh sampai menambat den bereskan.Semuo eh selamat baru la den panggil Uztaz Jantan untuk menobek leher lombu Qurban nie .
Dengan semangat " Wonder
Pet"( Apo Yang Penting Bekerjosamo...! )
ulang banyak kal ikut versi yang betul guru2 dan staf2 turut datang membantu mengikat, menindih, menekan , menyekel, memijak ,menarik lombu yang nak disomboleh.Mako mudah lah Lombu tadi di Qurbankan...














Habis duo ekor lombu bako lago tadi ditumbang dengan disaksikan ratusan pelajar kepuasan den nyato tak terkato.Ramai yang menyatokan raso keterhutangan budi dan terimo kasih tak terhinggo pado den.










Solosai menyomboleh....mako mulo la pulak nak memotong daging eh . Tak macam mulo2 tadi lebih ramai yang datang membantu, tak kiro tuo mudo, laki perempuan , yang bujang maupun dah kahwin tigo tak termasuk yang dudo dan jando.....samo2 bergotong royong membahagikan daging untuk disedokahkan.
Lopeh sesi menyemboleh den beralih kepado memotong tulang-tulang dan tugas berat dibahagian yang lobih mencabar.

Lopeh habis mako saat2 menunggu hidangan amat dinanti2kan. Masakan daging lombu salai masak lomak cili api, sup gear box, sate dan kerabu paru2 dan limpa menjadi sajian istemewa sempeno Rayo Haji di perantauan macam den ni ha. Diakhiri dengan pantun arab parsi badwi
antaminkumtolumkum walkurmakulfandangqiriqanai tompuk2thahiunto......!





No comments:

ESPN's Hot News

Yang Tengok Blog Den...