Saturday, June 27, 2009

Kematian Michael Jackson ....penuh misteri..

SEBAIK khabar raja pop antarabangsa, Michael Jackson, meninggal dunia tersebar di seluruh pelosok dunia, satu perkara yang mungkin bermain dalam minda setiap umat Islam ialah adakah beliau sudah memeluk Islam seperti heboh diperkatakan sebelum ini.

Persoalan itu lebih ketara apabila abang penghibur kulit hitam itu, Jermaine, pada akhir pengumuman kematian Jackson menyebut dengan jelas: “Semoga Allah bersamamu” atau mungkin lebih tepat diterjemahkan sebagai ‘Semoga Allah merahmati rohmu.’

Islam atau tidaknya ‘Jacko’ terus menjadi misteri yang dibawa bersamanya ke liang lahad biarpun banyak berita melaporkan pengislaman penyanyi itu tahun lalu. Bagaimanapun, ia tidak pernah disahkan sendiri oleh ikon pop itu, manakala kenyataan Jermaine atau nama Islamnya, Muhammad Abdulaziz, pula sekadar menyatakan adiknya berminat dengan Islam dan dia sendiri berharap penghibur ternama itu akan menjadi umat Muhammad SAW.

Cuma akhbar Arab-Israel, Panorama, mendakwa Jackson mengesahkan dia sudah memeluk Islam dan bercadang berpindah ke Bahrain.

Michael dilaporkan memeluk Islam pada 21 November 2008 pada majlis yang diadakan di kediaman mewah rakannya di Los Angeles. Dia digambarkan duduk di atas lantai memakai kopiah dan mengucap dua kalimah syahadah di depan seorang imam.

Michael kemudian menukar namanya kepada Mikaeel, nama malaikat yang menurunkan hujan dan rezeki.

Dilahirkan sebagai penganut Jehovah Witness, bintang pop itu memutuskan untuk memeluk Islam ketika menggunakan studio di rumahnya untuk merakamkan album baru.

“Seorang imam dipanggil dari masjid berhampiran dan Michael mengucap syahadah di depannya.”






Apa yang berlaku Selasa lalu ialah keranda bersadur emas mengandungi mayat Michael diarak ke stadium diiringi anggota keluarga, rakan dan peminatnya. Ketika ajaran Islam menyatakan kematian perlu diurus seringkas mungkin, upacara untuk Michael dibuat begitu meriah.

Berbeza dengan tuntutan Islam yang mengalunkan ayat suci untuk disedekahkan kepada si mati, upacara memperingati Michael disulami nyanyian dan ucapan daripada selebriti terkemuka. Paling ketara ialah tiada laporan kehadiran imam atau sekurang-kurangnya wakil pusat Islam di upacara itu sebaliknya yang memberi ucapan mengenang legenda itu ialah paderi. Hakikatnya, Michael membawa rahsia dirinya sehingga ke liang lahad.

No comments:

ESPN's Hot News

Yang Tengok Blog Den...